دستورالعمل بروزرسانی سایت

 

هدف

هدف از این دستورالعمل ارائه روش و گردش کاری است که بروزرسانی محتویات و مستندات پرتال شرکت را به سادگی امکان پذیر و البته کاربردی و قابل اجرا نماید . به نحوی که ضمن رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن تلاش شود.

حوزه کاربرد

  • کلیه واحدهای ستادی  شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین که وظیفه ورود و بروزرسانی اطلاعات سایتها و زیر سایت ها را بر عهده دارند.

مسئول فرآیند حاضر

  • دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات مسئول تنظیم این فرآیند و به روزرسانی آن می باشد.

زمان اجرا

  • این فرآیند هر زمانی که یک واحد متولی درخواست ایجاد یک زیرسایت جدید داشته باشد و یا یک مسئول وب سایت بخواهد مطلبی به سایت و یا زیرسایت اینترنتی یا اینترانتی افزوده و یا آن را به روز رسانی کند اجرا می گردد.

خروجی فرآیند

  • خروجی این فرآیند وجود وب سایت دقیق و به روز است.

مسئولیتها

  • مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و کلیه واحدهائی است که مسئولیت بروز رسانی بخشهائی از سایت و یا زیرسایت را دارند.

نقش ها

  • نویسنده محتوا: فردی که مسئول ایجاد متحوا، ورود آن به سایت و یا سیستم مدیریت محتوا و به روز نگهداری آن می باشد.
  • مدیر محتوای وب سایت : مسئول انتشار و مدیریت محتوای آنلاین
  • تایید کننده محتوا : مسئول بررسی صحت و دقت محتوای ایجادشده توسط نویسنده، هماهنگی آن با اهداف سایت و اعلام تذکرات لازم به نویسنده جهت ویرایش آن.
  • تصویب کننده محتوا :معاونت و یا مدیریت محترم مربوط به محتوا
  • مالک محتوا : فرد یا مسئولیتی که مالک اطلاعات می باشد (غالبا خود نویسنده محتوا).

شرح روش

نکاتی که باید توسط رابطین پرتال رعایت شود ، به شرح زیر می باشد.)این آيتم ها براساس شاخص هاي SEO و نکات ارتقاء رتبه وب سایت در موتورهای جستجوی google ، yahoo، alexa گرد آوری شده است.(

 

 ۱. نکات درج فرآیندها:

فرآیند خود را در word با shape بکشید.

بعد از اتمام آن را با فرمت Html ذخیره کنید( از منو file گزینه save as را انتخاب در کادر save as type گزینه web page,filteredرا انتخاب نمایید.(

-  به مسیری که html خودر را save کرده اید رفته پوشه ای که به نام فایل wordتان ایجاد شده است را باز کنید.

عکس داخل آن را در سایتUpload  کنید.

 

به صفحه ای که می خواهید این عکس در آن دیده شود رفته و عکس را در آن صفحه درج کنید.

نكاتي كه بايد توسط رابطين تارنما رعايت شود:

1- عنوان(Title):

يك عنوان توصيفي شامل 5 تا 8 كلمه كه كلمات كليدي اصلي سايت شما را شامل باشند، انتخاب كنيد. عنوان، اولين چيزي است كه مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه كنيد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود.مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.

نكاتي كه هنگام درج عنوان بايد مد نظر بگيريد:

- شامل كلمات كليدي محتوي و عكس هاي آن صفحه باشد.

- از كاما استفاده نكنيد.

- از نظر گرامري جمله بندي آن درست باشد، فقط تركيب كلمات نباشد.

- از كلماتي كه توسط موتورها منع مي شود استفاده نكنيد.

تگ ALT در هنگام درج عكس: هنگام درج عكس و لينك حتما كادر مربوط به عنوان(title) را درج نماييد. اين خصوصيت اجازه مي دهد يك متن جايگزين مطالبتان شود تا اگر به هر دليلي تصويرتان نمايش داده نشد متني كه در تگ alt گذاشته ايد نمايش داده شود.

2-توضيحات(Description tag)

اين توضيحات بين 25 تا 30 كلمه را شامل مي شوند كه در موتورهاي جستجو اگر دقت كرده باشيد در زير URL نمايش داده مي شود پس سعي كنيد توضيحاتي را بنويسيد كه نشان دهنده محتواي سايت شما باشد.

3-ارتباط متقابل

موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سايت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سايت شما اثر مي دهند.

-يك صفحه لينكهاي مفيد بسازيد و به سايتهاي مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي كه در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.

-از سايتهاي ديگر بخواهيد كه به سايت شما ارتباط دهند.

4-درج كلمات كليدي سايت(key words)

موتورهاي جستجو براي اين بخش ارزش زيادي قائل هستند و در رتبه بندي سايت شما تاثير دارد. كلمات كليدي را با كاما از يكديگر جدا كنيد. با اين روش در حداقل جا، امكان تركيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.

- نسبت كلمات كليدي به ساير كلمات در يك صفحه را چگالي يا تراكم كلمات كليدي مي نامند. مثلا اگر شما 100 كلمه در يك صفحه داريد و چهارعدد از آنها جزو كلمات كليدي سايت شما هستند، چگالي كلمات كليدي آن صفحه 4% است. سعي كنيد كه چگالي حدود 3 تا 20درصد براي كلمات كليدي مهم سايت خود را تنظيم كنيد.

- كلمات كليدي خود را تركيبي انتخاب نماييد.

- كلماتي كه حدس مي زنيد توسط موتورهاي جستجو بيشتر سرچ مي شوند را بنويسيد.

- حتما كلمات كليدي را با كاراكتر, از هم جدا نماييد.

-كلمات كليدي از متن همان صفحه انتخاب شود.

- عنوان صفحه خود را حتما در كلمات كليدي بنويسيد.

5-نكات درج پا صفحه

- حتما پا صفحه سايتتان را تغيير دهيد. فرمت را سعي كنيد حتما مانند پايين بنويسيد.

- آدرس: قزوين، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين

- تلفن: (به همراه كد وارد شود) ايميل: از دامنه mporg.ir باشد.

- كليه حقوق اين سايت متعلق به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين است.

6-ارتباط بين صفحات

- در صفحات محتوايي خود آنگونه كار كنيد كه كسي كه به هر طريق وارد آن صفحه مي شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سايت خود بالا ببريد)

- از لينك هاي داخل صفحه اي آنگونه استفاده كنيد كه بازديد كننده سايت از دكمه هاي Back و Forward نرم افزار استفاده نكند.

7-نكات تبديل فايل به PDF

يكي از را ههاي افزايش بازيابي اطلاعات مندرج در وب سايت توسط موتورهاي كاوش، غني كردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF كه از فرمت هاي ديگر(مثل word ، power point و ...) استخراج مي گردد، بهتر است شرايط ذيل را دارا باشد:

1-قبل از تبديل فايل word به PDF از استاندارد بودن فونتهاي بكار رفته در فايل word اطمينان حاصل فرماييد.

2-از نرم افزارهاي استاندارد براي تبديل فايل ها به PDF استفاده شود كه قابليت پشتيباني از فونت هاي فارسي را داشته باشند.

3-متن فايل هاي PDF با استفاده از ابزار هاي جستجوي درون متني نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 

8-حجم فايل ها

فايل هايي كه در سايت بارگذاري مي شوند به صورت فشرده و حجمي كمتر از 30 مگابايت داشته باشند.

9-از تگ هاي حتما استفاده نماييد

تگ h اين امكان رو به موتور هاي جستجو مي دهد كه بهتر محتواي سايت شما رو درك كنند. براي اعمال اين خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading هاي  CMSانتخاب نماييد.

- از تگ بيش از 2 بار در يك صفحه استفاده نكنيد. فقط براي تيترهاي مهم استفاده شود.

- كل متن صفحه را در اين تگ ها قرار ندهيد، فقط براي تيترها و مطالب مهم استفاده كنيد.

10-صفحه ارتباط با... (تماس با...)

برخي موتورهاي جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستي شما در سايت نباشد، سايت شما را ليست نمي كنند. حتما آدرس پستي را در سايت قرار دهيد، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستي كافي نيست. تلفنهاي تماس و آدرس حوزه خود را درج نماييد. همچنين براي قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوي زير استفاده شود.

 

نام و نام خانوادگي

سمت

تلفن

فاكس

پست الكترونيك

   

???-xxxxxxxx

???-xxxxxxxx

xxxxxx@mporg.ir

 

 

11-زبان

زبان اصلي كليه درگاه ها زبان فارسي است. صفحه خانگي و صفحه ورودي اصلي، بايد به زبان فارسي بارگذاري شود. در پرتال هايي كه بصورت چند زبانه مي باشند بايد امكان تغيير زبان براي كاربران در تمامي صفحات فراهم شود.

12-قالب کلي نگارش متن

عنوان اصلي

Tahoma 14 B

عنوان فرعي

Tahoma 12 B

رنگ مطالب

مشكي

متن پاراگرافها

Tahoma 12

مطالب ليستي

ليستهاي شماره دار و بدون شماره

ترازبندي متن

Justify,Direction:RTL

متون انگليسي

Time New Roman 14

 

 

13- نقشه سايت(sitemap)

-براي سايت خود نقشه تهيه كنيد و لينك تمام بخشهاي مهم سايت را در نقشه سايت قرار دهيد. -نقشه سايت را در صفحه اول سايت خود قرار دهيد چون برخي موتورهاي جستجو فقط صفحه اول سايت شما را بازديد ميكنند.

 

 

ویرایشگر: فاطمه حکاکیان

تاريخ بروزرساني:1398/03/27